|
|
ინტერნეტ-ჟურნალი "ალაზანი"
|
|
|
"ქáƒáƒ თული გáƒáƒšáƒáƒ‘áƒ" - მეხუთე ტáƒáƒ›áƒ˜ - თებერვáƒáƒšáƒ˜, 2009
11 თებერვáƒáƒšáƒ¡, თბილისის სáƒáƒ®áƒ”ლმწიფრკáƒáƒœáƒ¡áƒ”რვáƒáƒ¢áƒáƒ იáƒáƒ¨áƒ˜ გáƒáƒ˜áƒ›áƒáƒ თრკრებულ ”ქáƒáƒ თული გáƒáƒšáƒáƒ‘ის” V ტáƒáƒ›áƒ˜áƒ¡ პრეზენტáƒáƒªáƒ˜áƒ. წიგნში შესული სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლები შეკრებილი დრრედáƒáƒ¥áƒ¢áƒ˜áƒ ებულირბáƒáƒ¢áƒáƒœ მáƒáƒšáƒ®áƒáƒ– ერქვáƒáƒœáƒ˜áƒ«áƒ˜áƒ¡ მიერ, რáƒáƒ›áƒ”ლსáƒáƒª áƒáƒ áƒáƒ”რთი áƒáƒ“áƒáƒ›áƒ˜áƒáƒœáƒ˜ უწევდრთáƒáƒœáƒáƒ“გáƒáƒ›áƒáƒ¡. áƒáƒ› ტáƒáƒ›áƒ¨áƒ˜ წáƒáƒ მáƒáƒ“გენილირიáƒáƒáƒœáƒ” áƒáƒ¥áƒ áƒáƒžáƒ˜áƒ ის წირვის წესი, გელáƒáƒ—ის დრშემáƒáƒ¥áƒ›áƒ”დის სკáƒáƒšáƒ”ბის ნიმუშები. პირველი ნáƒáƒ¬áƒ˜áƒšáƒ˜ − გელáƒáƒ—ი − áƒáƒœáƒ¢áƒáƒœ დუმბáƒáƒ«áƒ˜áƒ¡, დიმიტრი áƒáƒáƒšáƒáƒ’áƒáƒœáƒ˜áƒ«áƒ˜áƒ¡, ივლიáƒáƒœáƒ” წერეთლის, რáƒáƒŸáƒ“ენ ხუნდáƒáƒ«áƒ˜áƒ¡, ნესტáƒáƒ კáƒáƒœáƒ¢áƒ იძის გáƒáƒ“მáƒáƒªáƒ”მული დრფილიმáƒáƒœ ქáƒáƒ იძის მიერნáƒáƒ¢áƒ”ბზე ჩáƒáƒ¬áƒ”რილ გáƒáƒ›áƒ¨áƒ•áƒ”ნებულ სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლებს მáƒáƒ˜áƒªáƒáƒ•áƒ¡. მეáƒáƒ ე ნáƒáƒ¬áƒ˜áƒšáƒ¨áƒ˜ კი შემáƒáƒ¥áƒ›áƒ”დის სკáƒáƒšáƒ˜áƒ¡ ნიმუშებიáƒ, რáƒáƒ›áƒ”ლებიც áƒáƒ ტემ ერქáƒáƒ›áƒáƒ˜áƒ¨áƒ•áƒ˜áƒšáƒ›áƒ ჩáƒáƒ˜áƒ¬áƒ”რრ1966 წელს. წიგნს თáƒáƒœ áƒáƒ®áƒšáƒáƒ•áƒ¡ CD-ზე ჩáƒáƒ¬áƒ”რილი სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლები áƒáƒ ტემ ერქáƒáƒ›áƒáƒ˜áƒ¨áƒ•áƒ˜áƒšáƒ˜áƒ¡, მáƒáƒšáƒ®áƒáƒ– ერქვáƒáƒœáƒ˜áƒ«áƒ˜áƒ¡ შესრულებით. თáƒáƒ•áƒ˜áƒ¡áƒ—áƒáƒ•áƒáƒ“, áƒáƒ› სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლების გáƒáƒ›áƒáƒªáƒ”მáƒáƒ¡ დიდი მნიშვნელáƒáƒ‘რáƒáƒ¥áƒ•áƒ¡, მáƒáƒ’რáƒáƒ› კიდევ უფრრმნიშვნელáƒáƒ•áƒáƒœáƒ˜áƒ წიგნის წინáƒáƒ¡áƒ˜áƒ¢áƒ§áƒ•áƒáƒáƒ‘áƒáƒ. áƒáƒ¥ áƒáƒ•áƒ¢áƒáƒ ი ქáƒáƒ თულ კილáƒáƒ£áƒ სისტემáƒáƒ¡, ქáƒáƒ თულ მუსიკáƒáƒšáƒ£áƒ წყáƒáƒ‘áƒáƒ¡ ეხებáƒ. პრეზენტáƒáƒªáƒ˜áƒáƒ–ეც სწáƒáƒ ედ áƒáƒ› სáƒáƒ™áƒ˜áƒ—ხზე იქნრყურáƒáƒ“ღებრგáƒáƒ›áƒáƒ®áƒ•áƒ˜áƒšáƒ”ბული. áƒáƒ›áƒáƒ¡ გáƒáƒ დáƒ, წინáƒáƒ¡áƒ˜áƒ¢áƒ§áƒ•áƒáƒáƒ‘áƒáƒ¨áƒ˜ ისეთ სáƒáƒ™áƒ˜áƒ—ხებზეცáƒáƒ სáƒáƒ£áƒ‘áƒáƒ ი, რáƒáƒ’áƒáƒ იცáƒáƒ სწáƒáƒ ი ინტáƒáƒœáƒ˜áƒ ებáƒ, სáƒáƒ› ხმáƒáƒ¨áƒ˜ áƒáƒ–რáƒáƒ•áƒœáƒ”ბáƒ, ქáƒáƒ თული კილáƒáƒ£áƒ ი áƒáƒ–რáƒáƒ•áƒœáƒ”ბის áƒáƒ¦áƒ“გენრდრსხვáƒáƒ“áƒáƒ¡áƒ®áƒ•áƒ სკáƒáƒšáƒ”ბში áƒáƒ სებული დეფიციტის შევსებáƒ.
ბáƒáƒ¢áƒáƒœáƒ›áƒ მáƒáƒšáƒ®áƒáƒ–მრდáƒáƒ›áƒ¡áƒ¬áƒ ე სáƒáƒ–áƒáƒ’áƒáƒ“áƒáƒ”ბáƒáƒ¡ გáƒáƒáƒªáƒœáƒ მის მიერმრáƒáƒ•áƒáƒšáƒ¬áƒšáƒ˜áƒáƒœáƒ˜ კვლევის შედეგáƒáƒ“ დáƒáƒ“გენილი ქáƒáƒ თული მუსიკáƒáƒšáƒ£áƒ ი წყáƒáƒ‘ის კáƒáƒœáƒáƒœáƒ–áƒáƒ›áƒ˜áƒ”რებáƒáƒœáƒ˜. თვლáƒáƒ¡áƒáƒ©áƒ˜áƒœáƒáƒ”ბისთვის მáƒáƒœ მსმენელთ შესთáƒáƒ•áƒáƒ–რსáƒáƒ”კლესირსáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლები დრხáƒáƒšáƒ®áƒ£áƒ ი სიმღერები სáƒáƒžáƒáƒ¢áƒ იáƒáƒ ქáƒáƒ¡áƒ—áƒáƒœ áƒáƒ სებული სáƒáƒšáƒáƒ¢áƒ‘áƒáƒ რსáƒáƒ¡áƒ¬áƒáƒ•áƒšáƒ”ბლის სტუდენტთრშესრულებით. ერთი დრიგივე სიმღერრთუ სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ელი სრულდებáƒáƒ“რრáƒáƒ’áƒáƒ ც ტემპერáƒáƒªáƒ˜áƒáƒ¨áƒ˜, ისე ქáƒáƒ თულ ბგერáƒáƒ—წყáƒáƒ‘áƒáƒ¨áƒ˜, რáƒáƒ—რყველáƒáƒ¡ ცხáƒáƒ“áƒáƒ“ შეეგრძნრგáƒáƒœáƒ¡áƒ®áƒ•áƒáƒ•áƒáƒ”ბáƒ. წáƒáƒ მáƒáƒ“გენილი იყრსáƒáƒ¥áƒáƒ თველáƒáƒ¡ სხვáƒáƒ“áƒáƒ¡áƒ®áƒ•áƒ კუთხიდის (გურიáƒ, იმერეთი, კáƒáƒ®áƒ”თი, ხევსურეთი) სიმღერები, რითáƒáƒª áƒáƒ•áƒ¢áƒáƒ მრწáƒáƒ მáƒáƒáƒ©áƒ˜áƒœáƒ áƒáƒ“რინდელ სáƒáƒ¥áƒáƒ თველáƒáƒ¨áƒ˜ ერთიáƒáƒœáƒ˜ მუსიკáƒáƒšáƒ£áƒ ი წყáƒáƒ‘ის áƒáƒ სებáƒáƒ‘áƒ. თუმცáƒ, მისივე თქმით, გáƒáƒšáƒáƒ‘ის áƒáƒ მცáƒáƒ“ნე გლეხების ნáƒáƒ›áƒ¦áƒ”რში ზáƒáƒ’ჯერგვხვდებáƒáƒ“რáƒáƒ› წყáƒáƒ‘ისáƒáƒ’áƒáƒœ გáƒáƒœáƒ¡áƒ®áƒ•áƒáƒ•áƒ”ბული, შემხვევით წáƒáƒ მáƒáƒ¨áƒáƒ‘ილი ბგერáƒáƒ—რიგები. სხვáƒáƒ’ვáƒáƒ áƒáƒ“ იყრსáƒáƒ¥áƒ›áƒ” მáƒáƒ›áƒ¦áƒ”რáƒáƒš-მგáƒáƒšáƒáƒ‘ლების შემთხვევáƒáƒ¨áƒ˜. სáƒáƒ›áƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლრსკáƒáƒšáƒ”ბში მáƒáƒ¡áƒ¬áƒáƒ•áƒšáƒ”ები თáƒáƒ•áƒ˜áƒ“áƒáƒœáƒ•áƒ” ეჩვეáƒáƒ“ნენ კილáƒáƒ¨áƒ˜ áƒáƒ–რáƒáƒ•áƒœáƒ”ბáƒáƒ¡ დრეს მáƒáƒ— შესრულებულ სიმღერებზეც áƒáƒ˜áƒ¡áƒáƒ®áƒ”ბáƒáƒ“áƒ. ძველ სáƒáƒ¥áƒáƒ თველáƒáƒ¨áƒ˜ კილáƒáƒ¨áƒ˜ გáƒáƒšáƒáƒ‘ის თეáƒáƒ იული სáƒáƒ¤áƒ£áƒ«áƒ•áƒšáƒ˜áƒ¡ áƒáƒ სებáƒáƒ‘áƒ, áƒáƒ•áƒ¢áƒáƒ ის áƒáƒ–რით, ეáƒáƒ•áƒ¡ áƒáƒ უნდრიწვვევდეს. მისი თქმით, áƒáƒ› დáƒáƒœáƒ˜áƒ¡ სáƒáƒ›áƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლრკულტურის ქვეყáƒáƒœáƒáƒ¨áƒ˜ შეუძლებელირáƒáƒ ყáƒáƒ¤áƒ˜áƒšáƒ˜áƒ§áƒ მწáƒáƒ‘რი მუსიკáƒáƒšáƒ£áƒ -თეáƒáƒ იული ბáƒáƒ–áƒ, რáƒáƒ›áƒ”ლზე დáƒáƒ§áƒ დნáƒáƒ‘ითáƒáƒª იქმნებáƒáƒ“რთითáƒáƒ”ული სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ელი. სხვრთუ áƒáƒ áƒáƒ¤áƒ”რი, áƒáƒ›áƒ˜áƒ¡ მტკიცების უფლებáƒáƒ“ გáƒáƒ›áƒáƒ“გებრრვრხმáƒáƒ–ე გáƒáƒ¬áƒ§áƒáƒ‘ილი სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ელთრრთული სისტემáƒ.
áƒáƒ ტემ ერქáƒáƒ›áƒáƒ˜áƒ¨áƒ•áƒ˜áƒšáƒ˜áƒ¡áƒáƒ’áƒáƒœ ჩáƒáƒ¬áƒ”რილი წირვის წესი ”მრწáƒáƒ›áƒ¡áƒ˜áƒ“áƒáƒœ” იწყებáƒ. სáƒáƒ›áƒ¬áƒ£áƒ®áƒáƒ áƒáƒ“, წირვáƒáƒ–ე მáƒáƒœáƒáƒ›áƒ“ე სáƒáƒ—ქმელ სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლებს (შემáƒáƒ¥áƒ›áƒ”დის კილáƒáƒ“áƒáƒœ) ჩვენáƒáƒ›áƒ“ე áƒáƒ მáƒáƒ£áƒ¦áƒ¬áƒ”ვიáƒ. áƒáƒ›áƒ“ენáƒáƒ“, სáƒáƒ˜áƒœáƒ¢áƒ”რესრიყრáƒáƒ•áƒ¢áƒáƒ ის მიერáƒáƒ¦áƒ“გენილი შემáƒáƒ¥áƒ›áƒ”დის სკáƒáƒšáƒ˜áƒ¡ ”მხáƒáƒšáƒáƒ“შáƒáƒ‘ილი”, რáƒáƒ›áƒ”ლიც მáƒáƒœ გელáƒáƒ—ის სკáƒáƒšáƒ˜áƒ¡ áƒáƒ›áƒáƒ•áƒ” სáƒáƒ’áƒáƒšáƒáƒ‘ლიდáƒáƒœ გáƒáƒ“მáƒáƒáƒ¬áƒ§áƒ შემáƒáƒ¥áƒ›áƒ”დის კილáƒáƒ–ე. áƒáƒ¡áƒ”თი გზით მáƒáƒšáƒ®áƒáƒ– ერქვáƒáƒœáƒ˜áƒ«áƒ”მ áƒáƒ¦áƒáƒ“გინრდრკრებულში შეიტáƒáƒœáƒ შემáƒáƒ¥áƒ›áƒ”დის კილáƒáƒ¡ კიდევ ექვსი ნიმუში. მáƒáƒšáƒ®áƒáƒ– ერქვáƒáƒœáƒ˜áƒ«áƒ˜áƒ¡ გáƒáƒ დრსიტყვით წáƒáƒ სდგნენ ნáƒáƒ“áƒáƒ მáƒáƒ›áƒ˜áƒ¡áƒáƒ¨áƒ•áƒ˜áƒšáƒ˜, áƒáƒœáƒ–áƒáƒ ერქáƒáƒ›áƒáƒ˜áƒ¨áƒ•áƒ˜áƒšáƒ˜ დრრუსუდáƒáƒœ წურწუმიáƒ. პრეზენტáƒáƒªáƒ˜áƒáƒ¡ უძღვებáƒáƒ“რქáƒáƒšáƒ‘áƒáƒ¢áƒáƒœáƒ˜ მáƒáƒœáƒáƒœáƒ áƒáƒœáƒ“რიáƒáƒ«áƒ”. გáƒáƒ›áƒáƒ›áƒ¡áƒ•áƒšáƒ”ბმრმáƒáƒ“ლáƒáƒ‘რგáƒáƒ“áƒáƒ£áƒ®áƒáƒ“ეს áƒáƒ•áƒ¢áƒáƒ ს იმ შრáƒáƒ›áƒ˜áƒ¡áƒáƒ—ვის, რáƒáƒª მáƒáƒœ გáƒáƒ¡áƒ¬áƒ˜áƒ ევრáƒáƒžáƒ£áƒšáƒ˜ მუსიკის გáƒáƒ•áƒšáƒ”ნით დáƒáƒ™áƒáƒ გულ-შელáƒáƒ®áƒ£áƒšáƒ˜ ქáƒáƒ თული მუსიკáƒáƒšáƒ£áƒ ი წყáƒáƒ‘ის áƒáƒ¦áƒ¡áƒáƒ“გენáƒáƒ“. áƒáƒ¦áƒ˜áƒœáƒ˜áƒ¨áƒœáƒ, რáƒáƒ› ეს მხáƒáƒšáƒáƒ“ დáƒáƒ¡áƒáƒ¬áƒ§áƒ˜áƒ¡áƒ˜áƒ, გáƒáƒ›áƒáƒ¡áƒáƒ™áƒ•áƒšáƒ”ვი კიდევ ბევრირდრრáƒáƒ› კვლევის წáƒáƒ მáƒáƒ¢áƒ”ბით გáƒáƒ¡áƒáƒ’რძელებლáƒáƒ“ სáƒáƒáƒ˜áƒ áƒáƒ თáƒáƒœáƒáƒ›áƒ”დრáƒáƒ•áƒ” ტექნიკით áƒáƒ¦áƒáƒ£áƒ ვილი áƒáƒ™áƒ£áƒ¡áƒ¢áƒ˜áƒ™áƒ£áƒ ი ლáƒáƒ‘áƒáƒ áƒáƒ¢áƒáƒ იáƒ. დáƒáƒ¡áƒáƒ¡áƒ ულს áƒáƒ•áƒ¢áƒáƒ მრმáƒáƒ“ლáƒáƒ‘რგáƒáƒ“áƒáƒ£áƒ®áƒáƒ“რდáƒáƒ›áƒ¡áƒ¬áƒ ე სáƒáƒ–áƒáƒ’áƒáƒ“áƒáƒ”ბáƒáƒ¡áƒ დრყველáƒáƒ¡, ვინც მáƒáƒ¡ დáƒáƒ”ხმáƒáƒ რáƒáƒ¦áƒœáƒ˜áƒ¨áƒœáƒ£áƒšáƒ˜ კვლევების წáƒáƒ მáƒáƒ”ბáƒáƒ¨áƒ˜ დრწიგნის გáƒáƒ›áƒáƒªáƒ”მáƒáƒ¨áƒ˜.
მიხეილ მáƒáƒáƒáƒ•áƒáƒ იáƒáƒœáƒ˜
www.alazani.ge, 2009
|
|
|
|
მთვლელები |
|
|
|