Georgian Folklore
Georgian Folklore
მენიუ
ანსამბლები
ინდივიდუალური
კუთხეები
ძველი ჩანაწერები
პოეზია
სხვადასხვა
ჟურნალი
ფორუმი
გალერეა
ჩვენი საიტი
კონტაქტი
ჩვენ შესახებ
კოლეგები
JOIN US
ბმულები
  komisia corp
 

ინტერნეტ-ჟურნალი "ალაზანი"

ქართული გალობის მოამაგენი - აპრილი, 2009 Add share!

,, თუ უწინარეს არა X-XII საუკუნეში განვითარების უმაღლეს დონეს მიაღწია საგალობელმა. რუსეთთან შეერთების შემდეგ 1901 წელს, საქართველომ ავტოკეფალია დაკარგა. ამას სხვა უამრავ უარყოფით მოვლენებთან ერთად მოყვა ისიც, რომ ქართულ ეკლესია-მონასტრებში საგალობლების აღმავლობა ნელ-ნელა მინელდა, ხოლო როდესაც კომუნისტების დიქტატურა დამყარდა, მაშინ საერთოდ შეწყდა” - ივანე ჯავახიშვილი.
სწორედაც, ქართულ საეკლესიო გალობას სერიოზული საფრთხე დაემუქრა, რადგან გალობის ზეპირად მცოდნეთა რიცხვი თანდათან კლებულობდა. რუსეთის მმართველობის პირობებში კი ძალიან რთული იყო ამ ხალხისგან საგლობლის ჩაწერა. ამასთანავე, ამ უნიკალური ჰარმონიის მოსასპობად უამრავი მგალობელი გადაასახლეს, უამრავიც დახვრიტეს.
მიუხედავად დიდი სირთულეებისა XIX-XX საუკუნეში მოღვაწეობენ ისეთი მგალობლები როგორებიც იყვნენ: კარბელაშვილები, კანდელაკები, დუმბაძეები, ჭალაგანიძე და ა.შ.
არტემ ერქომაიშვილი იგონებს : ,,20 წლისა ვიყავი, ფირფიტებზე რომ სიმღერები ჩავწერეთ და იქიდან რომ დავბრუნდით, ერთ საღამოს მამაჩემს წვეულება ჰქონდა. ჩვენთან სტუმრად იყო სახელგანთქმული მგალობელ-მომღერალი მელქისედეკ ნაკაშიძე. მას ძალიან მოეწონა ჩემი ხმა, მუსიკალური მონაცემები და მამაჩემს სთხოვა: გიგო, გამატანე ეს ბიჭი, სიმღერა-გალობას ვასწავლი და კაცს გამოვიყვანო. მამაჩემი დათანხმდა. ასე აღმოვჩნდი მელქისედეკ ნაკაშიძის ოჯახში. ჩემთან ერთად გალობას სწავლო დიმიტრი პატარავა, სამუელ ჩხიკვიშვილი და კიდევ რამდენიმე ახალგაზრდა”. ასე შეისწავლა არტემმა მთელი დუმბაძის კილო და ამ წლები მერე იხსენიება იგი როგორც ,,სრული მგალობელი”
იმერეთსა და აღმოსავლეთ საქართველოში, მიუხედავად უამრავი პრობლემისა, ექვთიმე კერესელიძემ უდიდესი საქმე გააკეთა და ქართული საეკლესიო გალობის ნოტებზე გადატანა დაიწყო, რაშიც მას უამრავი ადამიანი ეხმარებოდა, წმ. გაბრიელ ეპისკოპოსითა (ქიქოძე) და ილია ჭავჭავაძით დაწყებული, ანტონ დუმბაძითა და ფილიმონ ქორიძით დამთავრებული. 

ასეთი პრობლემას ექვთიმე კერესელიძე მრავლად წააწყდა მაგრამ სიცოცხლის უკანასკნელ წლებამდე იბრძოლა ამ საგანძურის დასაცავად. როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, ექვთიმე ყურადღებას ამახვილებდა ძირითადად გელათის სკოლის საგალობლებზე. გურიაში კი ანტონ დუმბაძესთან გაგზავნა ფ. ქორიძე, რომლისგანაც ფ. ქორიძემ მისგან უამრავი საგალობელი გადაიტანა ნოტებზე, მაგრამ უმრავლესობა მხოლოდ ერთ ხმაში.

სწორედ ამ მიზეზების გამო დღესდღეობით შემოქმედის სკოლის არც თუ ისე ბევრი ნიმუშია შემორჩენილი. ამ უნიკალურ ჩანაწერებს შორისაა არტემ ერქომაიშვილის, დიმიტრი პატარავას და ვარლამ სიმონიშვილის მიერ შესრულებული 11 საგალობელი რომელსაც დავით შუღლიაშვილმა პირობითად "11 მარგალიტი უწოდა". ასევე უმნიშვნელოვანესია დიმიტრი პატარავას მიერ ნოტებზე დაწერილი შემოქმედის სკოლის სალხინო და საეკლესიო საგალობლები, რომლებიც დ.პატარავას შვილის, მამია პატარავასა და ანჩისხატის მგალობელთა გუნდის მეშვეობით აღდგა და გამოიცა. 
საბედნიეროდ, კონსერვატორიამ მოახერხა შემოქმედის სკოლის ბოლო მგალობლის, არტემ ერქომაიშვილის ჩაწერა, რომელმაც გურული საეკლესიო გალობის გადარჩენაში უდიდესი როლი ითამაშა.


1966 წელს, არტემ ერქომაიშვილის გარდაცვალებამდე ზუსტად 1 წლით ადრე, კომპოზიტორმა და ფოლკლორისტმა კახი როსებაშვილმა 79 წლის არტემისგან ჩაიწერა შემოქმედის სკოლის უნიკალური საგალობლები მაგნიტოფირზე. ჩაწერა ორი მაგნიტოფონით შესრულდა; ერთ მაგნიტოფონზე ჩაწერილ პირველ ხმას (თქმას, დამწყებს) ჯერ მეორე ხმა (მოძახილი) და შემდეგ მესამე ხმა (ბანი) დაედებოდა მეორე მაგნიტოფონის გამოყენებით. საგალობელთა სამივე ხმას 79 წლის არტემ ერქომაიშვილი ასრულებს, რადგან გალობის სრულად მცოდნე ამქვეყნად აღარავინ ეგულებოდა. ასეა ჩეწერილი ასზე მეტი საგალობელი შემოქმედის სკოლის უკანასკნელი ,,ბულბულისაგან”. აღსანიშნავია ის ფაქტიც, რომ არტემი ჩაწერის დროს იშველიებდა პატარა წიგნაკს, სადაც საგალობელთა ტექსტებია თავმოყრილი. საინტერესო ამაში ის არის, რომ ეს ტექსტები შემკულია უცნაური და დღემდე ამოუცნობი ნიშნებით. სწორედ იდენტურ ნიშნებს ვაწყდებით ექვთიმე კერესელიძის წიგნაკშიც, რომელსაც სახელად "ზეპირი გალობა" ჰქვია.
ბოლოს კი, ეს საინტერესო ამბავი მინდა დავასრულო ერთი მეტად მნიშვნელოვანი ციტატით, რომელიც ფილიმონ ქორიძეს ეკუთვნის:

 
შემთხვევითები შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ქრისტე აღსდგა, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - მუნ ილან , ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - მე ვარ და ჩემი ნაბადი, ლელა თათარაიძე - შავი მიმინო, კავსაძეები - ქართლური, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (გელათის სკოლა) - მაღლით გარდამოხედ მაცხოვარ (კ.), ჯოკია მეშველიანის გუნდი - სიმღერა მიშა ხერგიანზე, სამების გუნდი - შთახედ შენ, შავნაბადა - აფხაზური სახუმარო, ქართული ხალხური მუსიკა (სამეგრელო) - მიყორს ფაცხა, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - აულ-გაულ, ლანჩხუთის კრება 1931 წ. - სალაშქრო, ქართული ხალხური მუსიკა (სამეგრელო) - ოდოია, ვლადიმერ ბერძენიშვილი - ჩვენ მშვიდობა, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - მოვედით და ვსვათ, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (შემოქმედი - დ.პატარავას კილო) - ალილო, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - დღეს ცხოვრებისა ჩვენისასა, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ქალის სიმღერა, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - ზოგან ირმების ჯოგია, შავნაბადა - საყვარლის ჯავრი, ოქროს საწმისი - შავი შაშვი, აფხაზეთის სახელმწიფო ანსამბლი - ლაშქრული, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - ესაია მხიარულ, ლაშარი - ფაცხა, ოქროს საწმისი - მელოდია აჭარპანზე, ქართული ხალხური მუსიკა (სვანეთი) - ორი ოხო , ოქროს საწმისი - მადლობელი, მზეთამზე - ფერხისა, ჯოკია მეშველიანის გუნდი - შინა ვორგილი, ქართული ხალხური მუსიკა (გურია) - ჩოჩხათურა , ქართული ხალხური მუსიკა (სამეგრელო) - ჩქიმ ჩონგური, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - ჩქიმ ტორონჯი, ქართული ხალხური მუსიკა (იმერეთი) - აგიდელი , შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ფერხისული, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - დიდება და აწდა, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - შუკა-შუკა, შავნაბადა - მაყრული, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - ცხენოსნური, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (გელათის სკოლა) - ფშვის ქვეყანა ქართლისა (კ.), ძმები ერქომაიშვილები - ყარანაი ყანაშია, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ზრუნი, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ქორწილის სამღერალი, ქართული ხალხური მუსიკა (გურია) - ელესა , ფაზისი - შემოძახილი, ვარლამ სმონიშვილი - ადილა-ალიფაშა, ბასიანი - კალოსპირული, ვლადიმერ ბერძენიშვილი - ფერხული, ჰამლეტ გონაშვილი - აშო ჩელა, შავნაბადა - ორიდელა, ქართული ხალხური მუსიკა (სამეგრელო) - ალილო,
სვანეთი, მესხეთ-ჯავახეთი, კახეთი, სამეგრელო, რაჭა, ხევი, შავშეთი, თუშეთი, ლეჩხუმი, ლაზეთი, მთიულეთი, ფშავ-ხევსურეთი, ქალაქური, თიანეთი, აჭარა, იმერეთი, გურია, ქართლი,
ფოლკ-აფიშა
აფიშა ცარიელია
ძებნა



მოძებნე მხოლოდ:

მეზობლები
სუბარუს კლუბი
VINOGE.COM
მთვლელები
Created In Georgia, Tbilisi, 2006-2009 © GEORGIAN FOLKLORE მთავარი | ფორუმი | გალერეა Powered By GIORGI BERIKELASHVILI