Georgian Folklore
Georgian Folklore
მენიუ
ანსამბლები
ინდივიდუალური
კუთხეები
ძველი ჩანაწერები
პოეზია
სხვადასხვა
ჟურნალი
ფორუმი
გალერეა
ჩვენი საიტი
კონტაქტი
ჩვენ შესახებ
კოლეგები
JOIN US
ბმულები
  komisia corp
 

ინტერნეტ-ჟურნალი "ალაზანი"

ქართული გალობის მოამაგენი - აპრილი, 2009 Add share!

,, თუ უწინარეს არა X-XII საუკუნეში განვითარების უმაღლეს დონეს მიაღწია საგალობელმა. რუსეთთან შეერთების შემდეგ 1901 წელს, საქართველომ ავტოკეფალია დაკარგა. ამას სხვა უამრავ უარყოფით მოვლენებთან ერთად მოყვა ისიც, რომ ქართულ ეკლესია-მონასტრებში საგალობლების აღმავლობა ნელ-ნელა მინელდა, ხოლო როდესაც კომუნისტების დიქტატურა დამყარდა, მაშინ საერთოდ შეწყდა” - ივანე ჯავახიშვილი.
სწორედაც, ქართულ საეკლესიო გალობას სერიოზული საფრთხე დაემუქრა, რადგან გალობის ზეპირად მცოდნეთა რიცხვი თანდათან კლებულობდა. რუსეთის მმართველობის პირობებში კი ძალიან რთული იყო ამ ხალხისგან საგლობლის ჩაწერა. ამასთანავე, ამ უნიკალური ჰარმონიის მოსასპობად უამრავი მგალობელი გადაასახლეს, უამრავიც დახვრიტეს.
მიუხედავად დიდი სირთულეებისა XIX-XX საუკუნეში მოღვაწეობენ ისეთი მგალობლები როგორებიც იყვნენ: კარბელაშვილები, კანდელაკები, დუმბაძეები, ჭალაგანიძე და ა.შ.
არტემ ერქომაიშვილი იგონებს : ,,20 წლისა ვიყავი, ფირფიტებზე რომ სიმღერები ჩავწერეთ და იქიდან რომ დავბრუნდით, ერთ საღამოს მამაჩემს წვეულება ჰქონდა. ჩვენთან სტუმრად იყო სახელგანთქმული მგალობელ-მომღერალი მელქისედეკ ნაკაშიძე. მას ძალიან მოეწონა ჩემი ხმა, მუსიკალური მონაცემები და მამაჩემს სთხოვა: გიგო, გამატანე ეს ბიჭი, სიმღერა-გალობას ვასწავლი და კაცს გამოვიყვანო. მამაჩემი დათანხმდა. ასე აღმოვჩნდი მელქისედეკ ნაკაშიძის ოჯახში. ჩემთან ერთად გალობას სწავლო დიმიტრი პატარავა, სამუელ ჩხიკვიშვილი და კიდევ რამდენიმე ახალგაზრდა”. ასე შეისწავლა არტემმა მთელი დუმბაძის კილო და ამ წლები მერე იხსენიება იგი როგორც ,,სრული მგალობელი”
იმერეთსა და აღმოსავლეთ საქართველოში, მიუხედავად უამრავი პრობლემისა, ექვთიმე კერესელიძემ უდიდესი საქმე გააკეთა და ქართული საეკლესიო გალობის ნოტებზე გადატანა დაიწყო, რაშიც მას უამრავი ადამიანი ეხმარებოდა, წმ. გაბრიელ ეპისკოპოსითა (ქიქოძე) და ილია ჭავჭავაძით დაწყებული, ანტონ დუმბაძითა და ფილიმონ ქორიძით დამთავრებული. 

ასეთი პრობლემას ექვთიმე კერესელიძე მრავლად წააწყდა მაგრამ სიცოცხლის უკანასკნელ წლებამდე იბრძოლა ამ საგანძურის დასაცავად. როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, ექვთიმე ყურადღებას ამახვილებდა ძირითადად გელათის სკოლის საგალობლებზე. გურიაში კი ანტონ დუმბაძესთან გაგზავნა ფ. ქორიძე, რომლისგანაც ფ. ქორიძემ მისგან უამრავი საგალობელი გადაიტანა ნოტებზე, მაგრამ უმრავლესობა მხოლოდ ერთ ხმაში.

სწორედ ამ მიზეზების გამო დღესდღეობით შემოქმედის სკოლის არც თუ ისე ბევრი ნიმუშია შემორჩენილი. ამ უნიკალურ ჩანაწერებს შორისაა არტემ ერქომაიშვილის, დიმიტრი პატარავას და ვარლამ სიმონიშვილის მიერ შესრულებული 11 საგალობელი რომელსაც დავით შუღლიაშვილმა პირობითად "11 მარგალიტი უწოდა". ასევე უმნიშვნელოვანესია დიმიტრი პატარავას მიერ ნოტებზე დაწერილი შემოქმედის სკოლის სალხინო და საეკლესიო საგალობლები, რომლებიც დ.პატარავას შვილის, მამია პატარავასა და ანჩისხატის მგალობელთა გუნდის მეშვეობით აღდგა და გამოიცა. 
საბედნიეროდ, კონსერვატორიამ მოახერხა შემოქმედის სკოლის ბოლო მგალობლის, არტემ ერქომაიშვილის ჩაწერა, რომელმაც გურული საეკლესიო გალობის გადარჩენაში უდიდესი როლი ითამაშა.


1966 წელს, არტემ ერქომაიშვილის გარდაცვალებამდე ზუსტად 1 წლით ადრე, კომპოზიტორმა და ფოლკლორისტმა კახი როსებაშვილმა 79 წლის არტემისგან ჩაიწერა შემოქმედის სკოლის უნიკალური საგალობლები მაგნიტოფირზე. ჩაწერა ორი მაგნიტოფონით შესრულდა; ერთ მაგნიტოფონზე ჩაწერილ პირველ ხმას (თქმას, დამწყებს) ჯერ მეორე ხმა (მოძახილი) და შემდეგ მესამე ხმა (ბანი) დაედებოდა მეორე მაგნიტოფონის გამოყენებით. საგალობელთა სამივე ხმას 79 წლის არტემ ერქომაიშვილი ასრულებს, რადგან გალობის სრულად მცოდნე ამქვეყნად აღარავინ ეგულებოდა. ასეა ჩეწერილი ასზე მეტი საგალობელი შემოქმედის სკოლის უკანასკნელი ,,ბულბულისაგან”. აღსანიშნავია ის ფაქტიც, რომ არტემი ჩაწერის დროს იშველიებდა პატარა წიგნაკს, სადაც საგალობელთა ტექსტებია თავმოყრილი. საინტერესო ამაში ის არის, რომ ეს ტექსტები შემკულია უცნაური და დღემდე ამოუცნობი ნიშნებით. სწორედ იდენტურ ნიშნებს ვაწყდებით ექვთიმე კერესელიძის წიგნაკშიც, რომელსაც სახელად "ზეპირი გალობა" ჰქვია.
ბოლოს კი, ეს საინტერესო ამბავი მინდა დავასრულო ერთი მეტად მნიშვნელოვანი ციტატით, რომელიც ფილიმონ ქორიძეს ეკუთვნის:

 
შემთხვევითები არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - დიდება და აწდა, ლელა თათარაიძე - ფანდურის ვარიაციები, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - რიჰო, შავნაბადა - ღვთისმშობელო ქალწულო, რუსთავი - და ვითარცა მეუფისა, ლელა თათარაიძე - შავი მიმინო, არტემ ერქომაიშვილი - დიდი ხნიდან , თამარ მამალაძის კოლექცია - ჯვარი და წინაო , არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - ქრისტე აღდგა 4, აფხაზეთის სახელმწიფო ანსამბლი - კიახბა ხაჯარატ, სამუელ ჩავლეიშვილი - ბრევალო, მზეთამზე - ნანაილა, სახიობა - რომელმან ყრმანი იხსნა, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - ფერხული, მზეთამზე - ვინ მოგიტანა, სიხარულიძეების ტრიო - შავი შაშვი, აღმოსავლეთ საქართველოს მთიანეთი (ქალები) - მთიულური საცეკვაო, აფშილავები - აი და ოდელია, დები იშხნელები - და ის ვინც გაქებდა, სამების გუნდი - წმიდაო ღმერთო, აქვსენტი მეგრელიძე - საყვარელო შენი ჯავრით, მაჭახელა - ბახმარის მთაზე, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - იალონზე, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - წმ. ბარბარეს ტროპარი, სახიობა - აღდგომასა შენსა, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ქალის სიმღერა 3, ფაზისი - ხრეითული ნადური, აღმოსავლეთ საქართველოს მთიანეთი (ქალები) - ნანე, ქართული ხმები - შავლეგო, ფაზისი - მახა, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ფერხული, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - სიტყვისა ღვთისა, სახიობა - საყვარელო შენი ჯავრით, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (შემოქმედი - დ.პატარავას კილო) - მწვადსა ამას (სალხინო), შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - მთიბლური, ძმები ერქომაიშვილები - მგზავრული, თუთარჩელა - ხორონი, აფხაზეთის სახელმწიფო ანსამბლი - რადედა, ჯოკია მეშველიანის გუნდი - ყანსავ ყიფიანე, ქართული ხმები - მადო ჩქიმი არაბა, წინანდალი - დიამბეგო, ბორჯომის ფოლკლორული სიმპოზიუმი - მერცხალი, სახელმწიფო ანსამბლი - თამარიო, ჯოკია მეშველიანის გუნდი - მგზავრული, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ლაშქრული, თამარ მამალაძის კოლექცია - ორმოში ფეტვი ჩავყარე, შავნაბადა - ოსური, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (გელათის სკოლა) - აქებდით სახელსა უფლისასა (კ.), თამარ მამალაძის კოლექცია - იავნანა 3,
კახეთი, აფხაზეთი, იმერეთი, მესხეთ-ჯავახეთი, ხევი, ქართლი, ლეჩხუმი, შავშეთი, გურია, ქალაქური, თუშეთი, ფშავ-ხევსურეთი, მთიულეთი, სვანეთი, სამეგრელო, რაჭა, თიანეთი, ლაზეთი,
ფოლკ-აფიშა
აფიშა ცარიელია
ძებნა



მოძებნე მხოლოდ:

მეზობლები
სუბარუს კლუბი
VINOGE.COM
მთვლელები
Created In Georgia, Tbilisi, 2006-2009 © GEORGIAN FOLKLORE მთავარი | ფორუმი | გალერეა Powered By GIORGI BERIKELASHVILI