Georgian Folklore
Georgian Folklore
მენიუ
ანსამბლები
ინდივიდუალური
კუთხეები
ძველი ჩანაწერები
პოეზია
სხვადასხვა
ჟურნალი
ფორუმი
გალერეა
ჩვენი საიტი
კონტაქტი
ჩვენ შესახებ
კოლეგები
JOIN US
ბმულები
  komisia corp
 

ინტერნეტ-ჟურნალი "ალაზანი"

ქართული გალობის მოამაგენი - აპრილი, 2009 Add share!

,, თუ უწინარეს არა X-XII საუკუნეში განვითარების უმაღლეს დონეს მიაღწია საგალობელმა. რუსეთთან შეერთების შემდეგ 1901 წელს, საქართველომ ავტოკეფალია დაკარგა. ამას სხვა უამრავ უარყოფით მოვლენებთან ერთად მოყვა ისიც, რომ ქართულ ეკლესია-მონასტრებში საგალობლების აღმავლობა ნელ-ნელა მინელდა, ხოლო როდესაც კომუნისტების დიქტატურა დამყარდა, მაშინ საერთოდ შეწყდა” - ივანე ჯავახიშვილი.
სწორედაც, ქართულ საეკლესიო გალობას სერიოზული საფრთხე დაემუქრა, რადგან გალობის ზეპირად მცოდნეთა რიცხვი თანდათან კლებულობდა. რუსეთის მმართველობის პირობებში კი ძალიან რთული იყო ამ ხალხისგან საგლობლის ჩაწერა. ამასთანავე, ამ უნიკალური ჰარმონიის მოსასპობად უამრავი მგალობელი გადაასახლეს, უამრავიც დახვრიტეს.
მიუხედავად დიდი სირთულეებისა XIX-XX საუკუნეში მოღვაწეობენ ისეთი მგალობლები როგორებიც იყვნენ: კარბელაშვილები, კანდელაკები, დუმბაძეები, ჭალაგანიძე და ა.შ.
არტემ ერქომაიშვილი იგონებს : ,,20 წლისა ვიყავი, ფირფიტებზე რომ სიმღერები ჩავწერეთ და იქიდან რომ დავბრუნდით, ერთ საღამოს მამაჩემს წვეულება ჰქონდა. ჩვენთან სტუმრად იყო სახელგანთქმული მგალობელ-მომღერალი მელქისედეკ ნაკაშიძე. მას ძალიან მოეწონა ჩემი ხმა, მუსიკალური მონაცემები და მამაჩემს სთხოვა: გიგო, გამატანე ეს ბიჭი, სიმღერა-გალობას ვასწავლი და კაცს გამოვიყვანო. მამაჩემი დათანხმდა. ასე აღმოვჩნდი მელქისედეკ ნაკაშიძის ოჯახში. ჩემთან ერთად გალობას სწავლო დიმიტრი პატარავა, სამუელ ჩხიკვიშვილი და კიდევ რამდენიმე ახალგაზრდა”. ასე შეისწავლა არტემმა მთელი დუმბაძის კილო და ამ წლები მერე იხსენიება იგი როგორც ,,სრული მგალობელი”
იმერეთსა და აღმოსავლეთ საქართველოში, მიუხედავად უამრავი პრობლემისა, ექვთიმე კერესელიძემ უდიდესი საქმე გააკეთა და ქართული საეკლესიო გალობის ნოტებზე გადატანა დაიწყო, რაშიც მას უამრავი ადამიანი ეხმარებოდა, წმ. გაბრიელ ეპისკოპოსითა (ქიქოძე) და ილია ჭავჭავაძით დაწყებული, ანტონ დუმბაძითა და ფილიმონ ქორიძით დამთავრებული. 

ასეთი პრობლემას ექვთიმე კერესელიძე მრავლად წააწყდა მაგრამ სიცოცხლის უკანასკნელ წლებამდე იბრძოლა ამ საგანძურის დასაცავად. როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, ექვთიმე ყურადღებას ამახვილებდა ძირითადად გელათის სკოლის საგალობლებზე. გურიაში კი ანტონ დუმბაძესთან გაგზავნა ფ. ქორიძე, რომლისგანაც ფ. ქორიძემ მისგან უამრავი საგალობელი გადაიტანა ნოტებზე, მაგრამ უმრავლესობა მხოლოდ ერთ ხმაში.

სწორედ ამ მიზეზების გამო დღესდღეობით შემოქმედის სკოლის არც თუ ისე ბევრი ნიმუშია შემორჩენილი. ამ უნიკალურ ჩანაწერებს შორისაა არტემ ერქომაიშვილის, დიმიტრი პატარავას და ვარლამ სიმონიშვილის მიერ შესრულებული 11 საგალობელი რომელსაც დავით შუღლიაშვილმა პირობითად "11 მარგალიტი უწოდა". ასევე უმნიშვნელოვანესია დიმიტრი პატარავას მიერ ნოტებზე დაწერილი შემოქმედის სკოლის სალხინო და საეკლესიო საგალობლები, რომლებიც დ.პატარავას შვილის, მამია პატარავასა და ანჩისხატის მგალობელთა გუნდის მეშვეობით აღდგა და გამოიცა. 
საბედნიეროდ, კონსერვატორიამ მოახერხა შემოქმედის სკოლის ბოლო მგალობლის, არტემ ერქომაიშვილის ჩაწერა, რომელმაც გურული საეკლესიო გალობის გადარჩენაში უდიდესი როლი ითამაშა.


1966 წელს, არტემ ერქომაიშვილის გარდაცვალებამდე ზუსტად 1 წლით ადრე, კომპოზიტორმა და ფოლკლორისტმა კახი როსებაშვილმა 79 წლის არტემისგან ჩაიწერა შემოქმედის სკოლის უნიკალური საგალობლები მაგნიტოფირზე. ჩაწერა ორი მაგნიტოფონით შესრულდა; ერთ მაგნიტოფონზე ჩაწერილ პირველ ხმას (თქმას, დამწყებს) ჯერ მეორე ხმა (მოძახილი) და შემდეგ მესამე ხმა (ბანი) დაედებოდა მეორე მაგნიტოფონის გამოყენებით. საგალობელთა სამივე ხმას 79 წლის არტემ ერქომაიშვილი ასრულებს, რადგან გალობის სრულად მცოდნე ამქვეყნად აღარავინ ეგულებოდა. ასეა ჩეწერილი ასზე მეტი საგალობელი შემოქმედის სკოლის უკანასკნელი ,,ბულბულისაგან”. აღსანიშნავია ის ფაქტიც, რომ არტემი ჩაწერის დროს იშველიებდა პატარა წიგნაკს, სადაც საგალობელთა ტექსტებია თავმოყრილი. საინტერესო ამაში ის არის, რომ ეს ტექსტები შემკულია უცნაური და დღემდე ამოუცნობი ნიშნებით. სწორედ იდენტურ ნიშნებს ვაწყდებით ექვთიმე კერესელიძის წიგნაკშიც, რომელსაც სახელად "ზეპირი გალობა" ჰქვია.
ბოლოს კი, ეს საინტერესო ამბავი მინდა დავასრულო ერთი მეტად მნიშვნელოვანი ციტატით, რომელიც ფილიმონ ქორიძეს ეკუთვნის:

 
შემთხვევითები ვლადიმერ ბერძენიშვილი - მე რუსთველი 2, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (შემოქმედი - ა. ერქომაიშვილის კილო) - ღმერთი უფალი (ბზობის), შავნაბადა - ალავერდი, რუსთავი - მეგრული ალილო, ვლადიმერ ბერძენიშვილი - ჩვენ მშვიდობა , პოლიკარპე ხუბულავა - სიმღერა სამეგრელოზე, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - ვიცბილ-მაცბილ, სამების გუნდი - აღდგომისა დღე არს, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - აქსიოს, შავნაბადა - ურმული, ჯოკია მეშველიანის გუნდი - მთებზე იდგა ნისლის ფარა, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (გელათის სკოლა) - ღირს არსი (სამღვდელთმთავრო) (ქ.), თუთარჩელა - აბა ჩონგური, ბერლინი 1916 წ - მწვანესა და უქუდოსა, რუსთავი - შენ ხარ ვენახი, აფხაზეთის სახელმწიფო ანსამბლი - კერაზ, ბასიანი - შენ მოხველ, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - გერგეტული ფერხული, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - საცეკვაო გარმონზე 2, არტემ ერქომაიშვილის საგალობლები - მრწამსი, მზეთამზე - იავნანა ფანდურით, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (ქართლ-კახური - კარბელაანთ კილო) - აწ განუტევე, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - სუფრული, თამარ მამალაძის კოლექცია - კონური , შემოქმედი - ვოისა ვარადა, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - საჯავახურა, მთიები - ცხენოსნური, ქართული ხალხური მუსიკა (სამეგრელო) - ჩქიმ ტორონჯი, ივეტგრიმოს ექსპედიცია - სიყვარულის წყალობითა, ერთი შედევრი - კვიროსი ბერსენაძის გუნდი, ილია ზაქაიძე - დილაო ჩვენო მხრისაო, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - ადილა-ალიფაშა 2, ალილო - ოსური საცეკვაო, პოლიკარპე ხუბულავა - მოლე ჩიტი, თამარ მამალაძის კოლექცია - ოდური 6, სამუელ ჩავლეიშვილი - მგზავრული, სამების გუნდი - მოვედით და ვსვათ, ჯიღაურის გუნდი - მაყრული, ოდილა - წმინდაო ღმერთო, ოდილა - ხელი მისკენ მიცოცავს, ქართული ხალხური მუსიკა (იმერეთი) - მაყრული , ივეტგრიმოს ექსპედიცია - მეუფეო ზეცათაო, ივეტგრიმოს ექსპედიცია - ლეჩხუმური მაყრული, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ლომისური 2, ანჩისხატის ტაძრის გუნდი (სიმღერები) - სამტრედიული ნადური, აღმოსავლეთ საქართველოს მთიანეთი - ჯორის წინასა, ვლადიმერ ბერძენიშვილი - ბრევალო, შალვა ასლანიშვილია კოლექცია - ელია ლგრდე, სახიობა - ღვთისმშობელო ქალწულო,
გურია, იმერეთი, ფშავ-ხევსურეთი, სამეგრელო, აჭარა, ქართლი, შავშეთი, აფხაზეთი, ხევი, თიანეთი, თუშეთი, მესხეთ-ჯავახეთი, სვანეთი, მთიულეთი, რაჭა, ლაზეთი, კახეთი, ლეჩხუმი,
ფოლკ-აფიშა
აფიშა ცარიელია
ძებნა



მოძებნე მხოლოდ:

მეზობლები
სუბარუს კლუბი
VINOGE.COM
მთვლელები
Created In Georgia, Tbilisi, 2006-2009 © GEORGIAN FOLKLORE მთავარი | ფორუმი | გალერეა Powered By GIORGI BERIKELASHVILI